קטגוריות
עושים טיול

[עושים טיול] ביקור בעין הוד: אמנות, מוזיקה ותרבות

היום נבקר בכפר האמנים עין הוד – כפר האמנים היחידי בארץ – אשר נמצא קצת לפני חיפה, באזור חוף הכרמל. אבל…ילדים וגלריות זה לא משהו שהולך ביחד בדרך כלל, נכון? תתפלאו – בעין הוד יש המון מה לעשות, והילדים יהנו לא פחות מהבוגרים.

הורדת הפרק (mp3) | קרא

היום נבקר בכפר האמנים עין הוד – כפר האמנים היחידי בארץ – אשר נמצא קצת לפני חיפה, באזור חוף הכרמל. אבל…ילדים וגלריות זה לא משהו שהולך ביחד בדרך כלל, נכון? תתפלאו – בעין הוד יש המון מה לעשות, והילדים יהנו לא פחות מהבוגרים.

האזנה נעימה!
רן.


רשימת הפרקים המלאה
הרשמה לפודקאסט:
הצטרפות לרשימת התפוצה בדוא"לiTunes | אפליקציית לאנדרואיד | RSS Link | עמוד פייסבוק | קבוצת פייסבוק | אינסטגרם | טוויטר
אפליקציית EZgoing Family – אנדרואיד | iOS | פייסבוק

לחץ כאן להצטרפות לרשימת התפוצה בדואר האלקטרוני

(תמלול הפרק) ביקור בעין הוד: אמנות, מוזיקה ותרבות

היום נבקר בכפר האומנים עין הוד – כפר האומנים היחידי בארץ – אשר נמצא קצת לפני חיפה, באזור חוף הכרמל. כפר אומנים,  הכל טוב ויפה  – אבל מה אפשר לעשות שם עם הילדים? הרי ילדים וגלריות זה לא משהו שהולך ביחד, בדרך כלל… אז בתור אחת שביקור במוזיאון עם בנה מהווה סכנה אמיתית לכל הממצאים במוזיאון, אומר שיש המון מה לעשות עם ילדים בעין הוד – וגם המבוגרים ייהנו לא פחות.

המעבדאדא

נתחיל בזה שבימי שבת אין כניסה לרכבים לכפר – וזה טוב! האיסור 'מכריח' אותנו ללכת בטיילת מקסימה ומטופחת, עם פסלים לאורך הדרך ונוף שמגיע עד הים. הניווט באפליקציה, אגב, יוביל אתכם לחנייה מסודרת ממש בכניסה. הטיילת תוביל אותנו לכפר, שם נעבור את המסעדה הארגנטינאית ונמשיך עד למוזיאון ינקו דאדא.


נותני החסות לפרק:


במוזיאון יצרו מרחב עבודה מקסים שנקרא "מעבדאדא" שבו הילדים יוצרים, מפסלים ומציירים – והכל ברוח אומנות הדאדא. אבל לפני שנמשיך, רצוי לומר כמה מילים על זרם הדאדא ועל מייסד המוזיאון מרסל ינקו. תנועת הדאדא החלה במהלך מלחמת העולם הראשונה בציריך: קבוצת אמנים גולים – משוררים, ציירים והוגי דעות – הקימו מופע בשם "קברט וולטר" שקרא תיגר על הסדר הקיים ועל עוולות המלחמה האכזרית. הם ערכו מופעי אוונגרד מלווים בשירה ומסכות. מרסל ינקו היה אחד מאותה קבוצת אמנים והיה שותף בהקמתה. מרסל, שנולד בבוקרשט שברומניה, הגיע לשוויץ ללמוד אדריכלות ושם נחשף לתנועה. מרסל חזר לרומניה, הקים משרד אדריכלות ובשנת 1940 עלה לישראל, וכאמן ידוע חבר לקבוצת אמנים ולמעשה הוא היה זה שהגה את הרעיון של הקמת כפר אומנים בכפר הערבי הנטוש עין חוד.

מה משמעות השם 'דאדא'? האמת – לא בדיוק יודעים מאין הגיע. סברה אחת אומרת כי השם נבחר באקראי, שהרי האומנות הזו נשענת בצורה רבה על אקראיות וצרופי מקרים, ואחד מהמייסדים פתח מילון, ובחר מילה! המילה שנבחרה היא 'דאדא' שפרושה סוס עץ בצרפתית. סברה נוספת היא שהשם הגיע ממלמול תינוקות (דא דא דא…) המצביע על ראשוניותם של הדברים. אגב, לתנועת הדאדא הייתה השפעה רבה ברחבי העולם. אחד האמנים המפורסמים שלה הוא מרסל דושן, שלקח חפץ מן המוכן כיצירת אומנות ("Ready Made"). היצירה המפרסמת שלו היא 'המזרקה', שהיא למעשה אסלה של שירותים ציבוריים. יש רק לתאר את התגובות ליצירה בשנת 1917….

המעבדאדא היא סטודיו גדול, עמוס בחפצים וספרים ישנים, עם מספר עמדות. בכל עמדה הילדים מתנסים ביצירה אחרת: יצירת קולאג' מעיתונים ישנים, יצירת דיוקן מחפצים (בסגנון חנוך פיבן) פיסול מגרוטאות, עמדת תחפושות ועוד ועוד. אפשר ואף מומלץ להסתובב במוזיאון ולהתרשם מהיצירות ומהתערוכות המתחלפות. ילדים מגיל 6-5 יפיקו את המרב מהפעילות.

מוזיאון ניסקו למוזיקה מכנית

לניסן כהן יש תחביב מאוד משונה: הוא אספן של תיבות נגינה כבר למעלה מ 45 שנה! באוסף שלו ישנן עשרות תיבות נגינה, חלקן נדירות עד מאוד וגילן בן יותר מ 100 שנה. ישנו גם פסנתר אוטומטי, פטיפונים, ועוד הפתעות שלא נחשוף כאן. הביקור במוזיאון כולל הדרכה שבה שומעים מוזיקה מתיבות שונות והילדים מתנסים בתפעול התיבות. מפתיע ומרתק ומומלץ מאד! היינו עם ילדים בני 3 ו 4 והם נהנו ונשארו לאורך כל ההדרכה.

רעבים? בעין הוד יש מסעדה ארגנטינאית ותיקה ולצידה מקום שמגיש פיצות, מסעדה עם אוכל ביתי, בית קפה – וגם בעין חוד, כפר ערבי סמוך, יש מסעדה מפורסמת שמגישה אוכל ערבי בסגנון הכל כלול. ודרך אגב, יש עוד המון מה לעשות בעין הוד: אפשר לבקר בחנות הספרים של זאב, לעשות סדנאות קרמיקה וקדרות, ואפילו לחוות את יפן בסדנה מיוחדת בבית משפחת ימגוצ'י. יש גם המון מה לעשות בסביבה: נחל מערות לא רחוק, חוף עתלית, בוסתן תם, יער עופר לפיקניק… יש לי תחושה שעוד נחזור לספר על האזור, הוא אהוב עלי במיוחד.

ילדים ואומנות

חשוב מאוד לחשוף ילדים למוזיאון ולאומנות, ואני מקפידה לבקר לפחות פעם בשנה במוזיאון ישראל. משנה לשנה הילדים גדלים, מבינים יותר – וגם ביקור במוזיאון הופך למשהו טבעי, שהרי זה הכול עניין של חשיפה לאומנות! וגם היום המוזיאונים הרבה יותר נגישים לילדים: אין כמעט מוזיאון היום שאין בו פעילות לילדים, במוזיאון ישראל יש אגף שלם וגם במוזיאון תל אביב. וגם אנחנו יכולים להפוך את האומנות לנגישה עבור הילדים. לדוגמא, במוזיאון תל אביב יש ציור מקורי של פיקאסו (שזו כבר התרגשות בפני עצמה, עבורי) ואז הסברתי לעלמה על הציור המבולבל, איך הפרצוף הוא קצת מוזר ומבולבל ועל התקופה הכחולה… אפשר לומר שיש יש לי חולשה למוזיאונים, ובאפליקציה תמצאו לא מעט מוזיאונים כאלה, קצת סודיים, שאפשר ומומלץ לבקר בהם עם הילדים.

מסלולים נוספים, טקסטים והוראות ניווט – באפליקציית EZgoing Family (אנדרואיד, אייפון)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *